نسیم پلاس




اصول صحیح زبان بدن در سخنرانی یک مراسم

اصول صحیح زبان بدن در سخنرانی یک مراسم



  • ارسال شده در تاریخ : ۲۱ آذر ۱۳۹۶

به راستی وقتی برای یک سخنرانی آماده می‌شوید، چقدر از زمان خود را صرف تنظیم و سامان دادن به زبان بدنتان می‌کنید؟ احتمالا پاسخ خیلی کم است.

تأثیر ما روی مخاطبان بیشتر بواسطه زبان بدن، فن بیان و نوع لحن بیان ماست، نه صرفاً محتویات آنچه می‌گوییم. تحقیقات نشان داده زبان بدن با تأثیر 55% رتبه ی اول را در برقراری ارتباط موثر با مخاطبان دارد، صدا دارای رتبه ی دوم با 38% تأثیر و در رتبه ی آخر فحوای سخن با تأثیر 7% قرار گرفته است. یک سخنران باید اشراف کامل بر نقاط ضعف و قوت خود داشته باشد تا تأثیر کاملا مؤثری روی مخاطب بگذارد. آن دسته از ویژگی‌ها و خصایصی که شما  را از برقراری ارتباط موثر باز می‌دارد را مهار کنید و در عین حال ویژگی‌هایی که توانایی تان را بیشتر می‌کند، تقویت کنید. برای رسیدن به اصل تأثیرگذاری رعایت استراتژی های زیر اثر بخش بوده و توصیه می‌شود:برگزاری همایش و رویداد

 


درست ایستادن


در سخنرانی یک مراسم درست ایستادن اهمیت مهمی دارد. با قوز کردن یا پایین نگه داشتن سر نمی توان توجه و نگاه حضار را به سوی خود جلب کرد.  ابتدا بهترین وضعیت ایستادن بدن تان را پیدا کنید و در این وضعیت باید کاملاً حس اعتماد به نفس داشته باشید. به حالت چانه، پشت و شانه‌های خود توجه داشته باشید. مثلا اگر چانه زیاد بالا باشد، شما را فردی از خود راضی نشان می‌دهد و اگر زیادی پایین باشد به نظر می‌رسد که ترسیده اید. هنگام ایستادن سعی کنید پشت خود را صاف و بدون انحنا نگه دارید. شانه‌ها را نیز به جلو خم نکنید و آنها را به اندازه کافی عقب دهید.


ثانیه‌های تعیین‌کننده


از اولین لحظه دیدارمان با حضار، ما فقط 4 تا 6 ثانیه وقت داریم تاثیر مورد نظر خود را بر روی آنها بگذاریم. وقتی در جایگاه سخنرانی قرار می‌گیرید ابتدا چانه خود را کمی بالا بگیرید، نگاه کردن و تماس چشمی خود با حضار را حفظ کنید و توجه داشته باشید که هرگونه یادداشتی را پایین بگذارید. لبخند زدن را فراموش نکنید و از اینکه مهمانان برای شنیدن سخنرانی شما حضور پیدا کردند آنها را مورد تکریم و تشکر قرار دهید. برای حرفه‌ای تر و متبحرتر نشان دادن خود بهتر است مقدمه ای مرتبط با موضوع یا جمله ای ماندگار در ابتدای سخنان خود بگویید تا توجه حاضران را به خود معطوف کنید. مجموع این راهکارها به ما کمک می‌کند تا به حضار این اطمینان را بدهیم که کنترل همه چیز در دستان ماست.


حرکت به سمت حضار


اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که هنگام سخنرانی تمایل به یکجا ایستادن دارید، در اینصورت باید بدانید دامنه ارتباطی خود با حضار را محدود می‌کنید. ولی اگر به سمت حضار پیوسته در حرکت باشید، حس برقراری ارتباط در نظر افراد پر رنگ‌تر خواهد بود و می‌توانید تاثیرگذاری بیشتری بر آنها داشته باشید.

زبان بدن در سخنرانی


جادوی دست‌ها


دست ها به نوبه ی خود ابزار تصویری گیرا با ضریب نفوذ بسیار بالا در القا و انتقال مفاهیم هستند. در سخنرانی‌ها از دست‌های خود برای تأثیر گذاشتن روی حضار استفاده کنید. برای نشان دادن احساساتی چون: تعجب، کنجکاوی و خطر از تصویرسازی دستان‌تان کمک بگیرید و حتی عمق و شعاع موضوع سخنرانی خود را با دستانتان ترسیم کنید. بنابراین می‌توان گفت دستان ما طوری طراحی شده‌اند که به بهترین شکل قادر به برقراری ارتباط با محیط پیرامون خود باشیم


حتی اگر مسلط نیستید، وانمود کنید که مسلط هستید


وقتی در جایگاه سخنرانی قرار می‌گیرید هر قدر هم که مضطرب باشید، باید حفظ ظاهر کنید. اگر می خواهید یک حرفه‌ای باشید مخاطبان نباید قادر به پیش‌بینی احساسات شما باشند. مثلا اگر اضطراب دارید، ترسیده‌اید یا اعتماد به نفس کافی ندارید باید مانع از بروز آنها در حضور مخاطبان شوید.


تهیه فیلم و عکس از سخنرانی خود


برای رفع ایرادات احتمالی خود و متمرکز شدن روی زبان بدن بهتر است یک نسخه از فیلم مراسم را از فیلمبردار و عکاس مجموعه بخواهید که در اختیارتان قرار دهد. تمرین این تکنیک به مرور زمان شما را در اجرای سخنرانی ورزیده می‌کند و جذابیت و گیرایی شما را تقویت می‌نماید.